Dropshipping opiera się na systemie trójstronnym między klientem, sprzedawcą i dostawcą. W przypadku zakupu przez Internet, klient korzysta ze strony internetowej e-commerce sprzedawcy, który oferuje produkty, których nie ma w magazynie.
W chwili złożenia zamówienia klient dokonuje zakupu u dostawcy, który jest odpowiedzialny za dostawę do klienta. W tym systemie detalistę można zatem przyrównać do usługodawcy odpowiedzialnego za sprzedaż produktów, który nie zajmuje się elementami łańcucha logistycznego. Odpowiedzialność za logistykę spoczywa na dostawcy. Ten model sprzedaży daje sprzedawcy znaczną elastyczność i pozwala mu skoncentrować się wyłącznie na sprzedaży.
Dla sprzedawcy dopiero rozpoczynającego swoją przygodę z e-handlem, dropshipping ma oczywiste zalety, których nie należy pomijać. W dropshippingu, nie musisz inwestować ogromnego kapitału początkowego. Możliwe staje się uruchomienie projektu biznesowego z niewielką sumą pieniędzy, co jest doskonałym sposobem na wprowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw na rynek. W rzeczywistości nie istnieje ryzyko posiadania dużej ilości niesprzedanych produktów. Wspaniała jest także możliwość posiadania zasobnego i zróżnicowanego katalogu dostępnego od początku prowadzenia działalności. Jest to ogromna atrakcja dla młodej firmy.